«Δημιουργείται μια νέα πραγματικότητα για τις παραλίες μας, και το αποτύπωμά του νομοσχεδίου θα φανεί σε λίγους μήνες» τόνισε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης, κατά την έναρξη της συζήτησης του νομοσχεδίου για τους όρους αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας στις παραθαλάσσιες περιοχές, στην επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής.
Στην αποψινή, επί της Αρχής συζήτηση του νομοσχεδίου, ο υπουργός επισήμανε πως «δημιουργούμε ένα ξεκάθαρο πλέγμα υποχρεώσεων για τους δήμους και τους παραχωρησιούχους», «επιδιώκουμε να προστατεύσουμε τους αιγιαλούς σε μια ισορροπία μεταξύ μιας λελογισμένης ανάπτυξης και της προστασίας του περιβάλλοντος», «θεσπίζονται υψηλά πρόστιμα και κυρώσεις».
Απαντώντας στις επικρίσεις της αντιπολίτευσης σχετικά με τις διατάξεις του νομοσχεδίου, ο κ. Χατζηδάκης σχολίασε πως «μου κάνουν εντύπωση, καθώς έχουμε ένα νομοσχέδιο που κάνει βήματα μπροστά», και σε περίπτωση που θα υποχωρούσαμε, «αυτό που θα γινόταν ήταν να κρατήσουμε την πραγματικότητα που υπήρχε την περασμένη χρονιά, αλλά πιστεύω ότι αυτό δεν θα το ήθελε κανείς μας». Μια πραγματικά καλόπιστη αντιπολίτευση είπε ο υπουργός «βοηθάει την κυβέρνηση αλλά και το κόμμα που την κάνει» είπε και διερωτήθηκε «πόσα χρόνια θα μας πάρει στην Ελλάδα, στο να μπορέσουμε να έχουμε μια μίνιμουμ συναίνεση σε θέματα που υποθέτω ότι κατ’ ιδίαν όλοι συμφωνούμε».
Σχετικά με την κριτική που άσκησαν όλα τα κόμματα για το γεγονός ότι σειρά διατάξεων ενσωματώθηκε στο σχέδιο νόμου μετά την διαβούλευσή του, ο κ. Χατζηδάκης αναρωτήθηκε «ποιος είναι αυτός που στην πραγματικότητα διαφωνεί με την δυνατότητα που παρέχεται στους γιατρούς να έχουν επιπλέον έσοδα για τις εφημερίες τους. Με τις διατάξεις για τις ενισχύσεις των αγροτών που προστέθηκαν, για τις επιστροφές του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο, ή στις αυξήσεις στα επιδόματα γέννησης».
Ο κ. Χατζηδάκης αναφέρθηκε και στις διατάξεις του βασικού κορμού του νομοσχεδίου, υπογραμμίζοντας ότι «όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς, σαφώς και δεν μπορεί να είναι ευχαριστημένοι, καθώς έχουν αντικρουόμενα συμφέροντα. Άλλα μπορεί να ήθελαν οι επιχειρηματίες και άλλα οι περιβαλλοντικές οργανώσεις. Το γεγονός όμως ότι και από τις δύο πλευρές υπάρχουν αντιρρήσεις, σημαίνει ότι κινούμαστε σε μια χρυσή τομή. Δεν μπορεί όλοι να ήταν ευχαριστημένοι, γιατί τότε θα ήταν δημόσιες σχέσεις και όχι νομοθέτηση».
Αναλύοντας τις διατάξεις και τους στόχους των ρυθμίσεων, ο υπουργός είπε ότι με το νομοσχέδιο επιδιώκουμε την προστασία των αιγιαλών, θεσπίζονται οι «απάτητες παραλίες» και διασφαλίζεται η ελεύθερη πρόσβαση των πολιτών, σημειώνοντας πως «εάν ακούσουμε τις προτάσεις σας και περιμένουμε να γίνουν οι περιβαλλοντικές μελέτες για να καθοριστούν οι ‘απάτητες παραλίες’, θα παραμείνει το περυσινό ‘λαμπρό’ καθεστώς, έως ότου δεήσουν οι μελετητές να κάνουν τις μελέτες τους». Θεσπίζεται η κεντρική εκτέλεση των διαγωνισμών παραχώρησης από την Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου με ηλεκτρονική διαδικασία και μπαίνει φρένο « στο ‘μπάχαλο’ που επικρατούσε, που οι διαγωνισμοί γίνονταν όποτε ήθελε ο καθένας και οι παραχωρησιούχοι κατελάμβαναν προκαταβολικά το χώρο».
Δημιουργούνται νέες υποχρεώσεις για τους παραχωρησιούχους, αλλά και τους δήμους, για την ελεύθερη πρόσβαση στις παραλίες και «για πρώτη φορά εισάγεται διοικητική κύρωση για όσους παραβιάζουν τις υποχρεώσεις τους». Αξιοποιούνται οι νέες τεχνολογίες για τους ελέγχους. «Υπάρχει υποστελέχωση των υπηρεσιών, αλλά πέρυσι κάναμε 4500 ελέγχους και βρήκαμε 1750 παραβάσεις». Παράλληλα, το υπουργείο είναι σε συνεννόηση με το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, ώστε να γίνονται έλεγχοι και με drones.
Ειδικά για την αυστηροποίηση των ποινών, ο κ. Χατζηδάκης είπε ότι αυτές θα φτάνουν μέχρι τη σφράγιση των επιχειρήσεων. Για τον ορισμό της παραλίας επανέρχεται η ρύθμιση που ίσχυε το 2001 με νόμο του ΠΑΣΟΚ έως το 2019. Για τις προθεσμίες υλοποίησης των νέων ρυθμίσεων, προβλέπονται μεταβατικές διατάξεις για την πρώτη εφαρμογή το 2024, ώστε να υπάρχει ο απαιτούμενος χρόνος για να γίνουν οι διαγωνισμοί εκμίσθωσης. Για την έλλειψη προσωπικού στις Κτηματικές Υπηρεσίες, ο υπουργός ανέφερε ότι έχει υπογραφεί συμφωνία με το ΤΑΙΠΕΔ, ώστε να αξιοποιηθούν μηχανικοί και δικηγόροι με συμβάσεις έως ότου γίνουν οι διαγωνισμοί από το ΑΣΕΠ και έχει υπάρξει συνεννόηση για αξιοποίηση των στελεχών της υπηρεσίας σε επίπεδο Περιφέρειας. Για την εκμετάλλευση αρχαιολογικών χώρων ξεκαθάρισε πως «υπάρχει πάντοτε άδεια από την αρχαιολογική υπηρεσία. Ας μη δημιουργούμε πολιτικούς μύθους!» – όπως υπάρχει ειδικό καθεστώς για τις περιοχές Natura. Ο κ. Χατζηδάκης, επίσης, δήλωσε αποφασισμένος να εφαρμοστεί η διασύνδεση των δανειακών μηχανών με τα POS.
Αγροτικά αιτήματα
Σχετικά με τι ρυθμίσεις που αφορούν τους αγρότες και έχουν εισαχθεί στο νομοσχέδιο, ο υπουργός είπε ότι «δεν καυχόμαστε για αυτές τις ρυθμίσεις, λέμε όμως ειλικρινά ότι εξαντλούμε τα περιθώρια. Δεν λέμε ότι έγιναν πάμπλουτοι οι αγρότες και πρέπει να πανηγυρίζουν. Αντιλαμβανόμαστε απόλυτα τα αιτήματά τους. Εμείς είμαστε η κυβέρνηση που μείωσε την άμεση φορολογία για τους αγρότες, μειώσαμε το ΦΠΑ για τα λιπάσματα στο 6% και για τα αγροτικά μηχανήματα στο 13%, επιστρέψαμε τον ΕΦΚ στο πετρέλαιο το 2022 και το 2023, τον επιστρέφουμε και φέτος προκαταβολικά και θα μονιμοποιήσουμε τις επιστροφές από το 2025. Οι διαμαρτυρίες των αγροτών, είναι για εμάς ένα όπλο στη διαπραγμάτευση για τη νέα ΚΑΠ στις Βρυξέλλες. Είναι βέβαιο όμως, ότι ο αγροτικός τομέας χρειάζεται αναδιάρθρωση. Πρέπει να κάνουμε εμείς αυτά που μας αναλογούν και οι αγρότες εκείνα που τους αναλογούν για να εκμεταλλευθούν την ευρωπαϊκή πολιτική».
Ο υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Θάνος Πετραλιάς, αναφερόμενος από πλευράς του στις διατάξεις για το επίδομα γέννησης, είπε ότι αυτό αυξάνεται από 2.000 ευρώ σε 2.400, 2.700, 3.000 και 3.500 ευρώ ανάλογα για το 1ο, 2ο, 3ο και 4ο, κατά σειρά γέννησης τέκνο. Σε περίπτωση διδύμων, εάν υπάρχει ένα εξαρτώμενο τέκνο και γεννηθούν δίδυμα, πηγαίνει στα 2.700 ευρώ για το πρώτο, στα 3.000 για το δεύτερο. Επίσης, το επίδομα γέννησης δίνεται και αναδρομικά για τις γεννήσεις του 2023. Στο πρόγραμμα «Ανακαινίζω», δίνεται προκαταβολή 50% για να ξεκινήσει το πρόγραμμα. Στο πρόγραμμα «Οικονομική στήριξη οικογενειών για την πρόσβαση παιδιών και εφήβων με αναπηρία» δίνονται επιπλέον 18,5 εκατομμύρια από τον τακτικό Προϋπολογισμό. Το κόστος της αναπροσαρμογής της αποζημίωσης εφημεριών ιατρών υπολογίζεται σε 45 εκατομμύρια για περίπου 20.000 δικαιούχους, οι εφημερίες δεν έχουν ασφαλιστικές εισφορές υπέρ κλάδου σύνταξης, ωστόσο έχουν φορολόγηση.
Ο κ. Πετραλιάς ανέφερε ότι επιλέχθηκε να δοθεί αύξηση και όχι να ικανοποιηθεί το αίτημα της αυτοτελούς φορολόγησης των εφημεριών, καθώς κάτι τέτοιο δημιουργεί στρεβλώσεις σημαντικές μεταξύ των ίδιων των ιατρών, αφού υπάρχουν μισθολογικές κλίμακες. Το κίνητρο επίτευξης δημοσιονομικών στόχων θα αφορά και όσους είναι με αποσπάσεις ή διατίθενται στις υπηρεσίες, ενώ από το ΚΕΔΣ εξαιρούνται οι μετακλητοί.
Σχετικά με την διάταξη του ειδικού φόρου κατανάλωσης πετρελαίου εσωτερικής καύσης, ο υφυπουργός είπε ότι «η συγκεκριμένη ρύθμιση, σωστά ορίζει για το 2024 μηδενικό συντελεστή ειδικού φόρου κατανάλωσης ανά χιλιόμετρο μέσω επιστροφής για τεχνικούς λόγους. Ισχύει η ανακοίνωση του πρωθυπουργού πως θα μονιμοποιηθεί. Θα έρθει με νεότερη ρύθμιση, γιατί θα αλλάξει το τρόπος καταβολής της, και μέσα στη νεότερη ρύθμιση θα περιγράφεται και ο νέος τρόπος καταβολής, για τον οποίο υπάρχουν δύο, τρεις εναλλακτικές. Η βασική ιδέα είναι ότι θα βασίζεται στα λίτρα που καταναλώνει ο κάθε αγρότης. Άρα ουσιαστικά ικανοποιείται πλήρως το αίτημα. Απλά καταλαβαίνετε ότι η χρονιά τρέχει ήδη, άρα αναγκαστικά πάμε φέτος με το προηγούμενο σύστημα. Δίνεται, όμως, προκαταβολή μέχρι τέλη Μαρτίου 40 εκατομμύρια, το μισό ποσό άμεσα, για να ενισχύσει τη ρευστότητα των αγροτών και πάμε να φτιάξουμε το νέο σύστημα για να εφαρμοστεί από 1ης/1ου. Νομίζω είναι ξεκάθαρο και είναι η σωστή λύση που όλοι συμφωνούμε».
ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ
Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Μίλτος Ζαμπάρας χαρακτήρισε το νομοσχέδιο «ορισμό της κακής νομοθέτησης» καθώς τέθηκε σε διαβούλευση στο μίνιμουμ απαραίτητο προβλεπόμενο χρονικό διάστημα, δεν ελήφθησαν υπόψιν το πλήθος των παρατηρήσεων και απευθείας κατατέθηκε προς συζήτηση στις επιτροπές της Βουλής. Επίσης, τα 32 άρθρα του νομοσχεδίου που τέθηκαν στην διαβούλευση έγιναν 56 άρθρα. Σχετικά με τις καταπατήσεις και τις καταλήψεις των παραλιών από επιχειρηματίες, είπε ότι «δεν είναι η έλλειψη νομοθετικού πλαισίου, ούτε οι συνεχόμενες νομοθετικές αλλαγές που έχουν δημιουργήσει ένα χάος πολυνομίας. Το πρόβλημα σε αυτή τη χώρα είναι η τήρηση της υφιστάμενης της ισχύουσας νομοθεσίας και οι διεξαγωγή ελέγχων». Οι δήμοι, είπε, διαμαρτύρονται πως τους πετάτε έξω και μεταβιβάζεται τους διαγωνισμούς στην Κτηματική Υπηρεσία, εκτιμώντας πως αυτό θα δημιουργήσει προβλήματα, και στη διαχείριση των τοπικών ιδιαιτεροτήτων, και στα οικονομικά των δήμων. Θα έπρεπε είπε, να ακολουθήσουμε ένα μοντέλο αποκέντρωσης, και των εξουσιών, και των αρμοδιοτήτων, και των πόρων, και όχι να πηγαίνουμε συνεχώς σε ένα υπερσυγκεντρωτικό μοντέλο διαχείρισης πολλών πραγμάτων.
Ο κ. Ζαμπάρας επισήμανε ότι δεν έχει προχωρήσει η κύρωση της Σύμβασης της Βαρκελώνης για την προστασία της Μεσογείου. Το νομοσχέδιο δεν εισάγει μεταρρύθμιση για την αποτελεσματική προστασία και διαχείριση του παράκτιου χώρου. Δεν υπάρχει αναφορά σε άλλους φυσικούς ή ανθρωπογενείς κινδύνους που απειλούν την παράκτια ζώνη, την παρόχθια ζώνη. Δημιουργείται ένα αλαλούμ από μεικτά κλιμάκια από όλες τις βαθμίδες. Κλείνει το μάτι στους επιχειρηματίες για τις όποιες υπερβάσεις. Δεν λαμβάνονται υπόψιν τα ειδικά γεωμορφολογικά και περιβαλλοντικά χαρακτηριστικά και θέτει σε κίνδυνο και παραλίες σε περιοχές natura.
ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ
Ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, Πάρις Κουκουλόπουλος, ανέφερε πως με τις διατάξεις που αφορούν την πλατφόρμα για τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς εκμίσθωσης, ή για την θέσπιση προστίμων, κανείς δεν μπορεί να διαφωνήσει – όμως δεν είναι αυτά η κεντρική επιδίωξη του νομοσχεδίου. Αφαιρείται μια αρμοδιότητα από τους δήμους και αυτή πηγαίνει στην Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου: Αυτό είναι το βασικό όχημα που δημιουργεί ένα τελείως νέο καθεστώς, που συρρικνώνει τους ΟΤΑ και πηγαίνει σε συγκεντρωτικά μοντέλα, κάτι που μας βρίσκει εντελώς αντίθετους. Πολλές από τις διατάξεις δεν καθαρές, αλλά θολές. Ο βουλευτής επισήμανε επίσης ότι εκκρεμούν όλα τα διαχειριστικά σχέδια των περιοχών NATURA, χαρακτήρισε «αόριστη εξαγγελία» τις απάτητες παραλίες, καθώς δεν υπάρχει οριοθέτηση. Εάν καταργούνται τα 30 μέτρα της παραλίας, υπάρχει μια οπισθοδρόμηση από πλευράς περιβαλλοντικής προστασίας του αιγιαλού. Χαρακτήρισε «αρκετά γκρίζα» τη διάταξη με τα βραχώδη. Σημείωσε την ακραία υποστελέχωση που έχει η Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου και αναρωτήθηκε «πώς θα διεκπεραιώσει η Κτηματική Υπηρεσία όλους αυτούς τους διαγωνισμούς».
Σχετικά με τα αγροτικά ζητήματα, ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ, ζήτησε να θεσπιστεί η ηλεκτρονική κάρτα για το αγροτικό πετρέλαιο, και τα διμερή συμβόλαια ηλεκτρικής ενέργειας να ισχύσουν για δύο χρόνια – αλλά σε αυτά τα δύο χρόνια να ανοίξει χρηματοδότηση από το πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης στους συνεταιρισμούς και τους ΤΟΕΒ. Με αυτόν τον τρόπο, οι αγρότες θα μπορούν να γίνουν αυτοπαραγωγοί ηλεκτρικού ρεύματος, ιδιοπαραγωγοί με ενεργειακές κοινότητες, για να μπορούν να παράγουν μόνοι τους το ρεύμα και να μην έχουν ανάγκη καμιάς επιδότησης, εκτίμησε.
ΚΚΕ
Η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ, Διαμάντω Μανωλάκου, δήλωσε πως θα καταψηφίσει επί της Αρχής το νομοσχέδιο. Ζήτησε η διάταξη για την επιστροφή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης, να διευκρινιστεί ότι δεν αφορά μόνο τη φυτική παραγωγή, αλλά και την κτηνοτροφία, όπως και τη μελισσοκομία. Υποστήριξε ότι τα 82 εκατομμύρια που αναφέρονται στην έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, δεν καλύπτουν την πλήρη επιστροφή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στους αγρότες. Είναι εμπαιγμός να διαφημίζει η κυβέρνηση ότι δίνει πίσω τον ΕΦΚ, ενώ αυτό που κάνει είναι να δίνει μόνο ένα μέρος του.
Σχετικά με τις άλλες διατάξεις του νομοσχεδίου, η αγορήτρια είπε πως, αντί να περιορίζει, επιβραβεύει και νομιμοποιεί την καταπάτηση παραλιών και αιγιαλού, τις καταλήψεις τους από μεγάλες τουριστικές και επισιτιστικές επιχειρήσεις, και ταυτόχρονα εμποδίζει την ελεύθερη και δωρεάν πρόσβαση του λαού σε αυτές. Η δήθεν υπεράσπιση της ελεύθερης πρόσβασης όλων, είπε, «είναι υποκριτική κατά τη γνώμη μας. Οι περιορισμοί εξυπηρετούν το τουριστικό αλλά και το κατασκευαστικό κεφάλαιο. Επεκτείνεται η εμπορευματοποίηση των αιγιαλών παραλιών. Οι περισσότερες παραλίες θα γεμίσουν ομπρελοκαθίσματα. Καταργεί το ιστορικό όριο για ελάχιστο πλάτος των 30 μέτρων χάραξης παραλίας. Αποδέχεται την απαράδεκτη κατάσταση καταπάτησης παραλιών και αιγιαλού, της κατάληψής του από τουριστικές και πολιτιστικές επιχειρήσεις […] Επιτρέπει κατασκευή κτισμάτων και τοποθέτηση άλλων κατασκευών που συνεπάγονται την αλλοίωση της φυσικής μορφολογίας αιγιαλού και παραλίας. Ο χαρακτηρισμός παραλιών ως «προστατευόμενων», δεν εξασφαλίζει την προστασία τους, αφού θα επιτρέπεται η κάλυψή τους σε ποσοστό μέχρι 30%, ενώ μειώνονται και οι προστατευόμενες περιοχές, επιτρέποντας την κάλυψη περιοχών Natura με ποσοστό μέχρι 60%. Μειώνει από πέντε σε τέσσερα μέτρα την ελεύθερη ζώνη από την ακτογραμμή, αυξάνοντας έτσι την έκταση κατάληψης. Επίσης, προβλέπονται σειρά εξοντωτικών προστίμων για τους επαγγελματίες που πρέπει να έχουν συνδεδεμένα τα POS με τις ταμειακές μηχανές, ακόμα και αν δεν είναι και δική τους ευθύνη και πρότεινε να δοθεί παράταση μέχρι το τέλος του χρόνου για την υποχρεωτική εφαρμογή του συγκεκριμένου μέτρου.
Τέλος, σχετικά με τις αυξήσεις στις εφημερίες των ιατρών, ανέφερε χαρακτηριστικά, ότι «με αυτές, ούτε τυρόπιτα δεν αγοράζεις».
Ελληνική Λύση
Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης, Στέλιος Φωτόπουλος, υποστήριξε ότι πουθενά στο κείμενο του παρόντος νόμου δεν γίνεται μνεία για την προστασία των θαλάσσιων παράκτιων οικοσυστημάτων, ούτε προβλέπονται τρόποι στάθμισης κόστους-οφέλους, ούτε συμπόρευση της στάθμισης συμφερόντων προς την προστασία του περιβάλλοντος. Αυτή η παράλειψη της διοίκησης προς λήψη των μέτρων αυτών, είπε ο βουλευτής, συνιστά παράλειψη οφειλόμενης ενέργειας, εφόσον το φυσικό περιβάλλον παραμένει άνευ προστασίας εκτιθέμενο σε – ενδεχόμενες και μη – βλάβες εναντίον της σαφούς βουλήσεως του συνταγματικού νομοθέτη. Τη μόνη καινοτομία που φέρει το νομοσχέδιο αυτό, ανέφερε ο βουλευτής, είναι η ηλεκτρονική διαδικασία για την παραχώρηση απλής χρήσης κατόπιν πλειοδοτικής δημοπρασίας: μια διάταξη που θα μπορούσε να είχε τεθεί ως προσθήκη στο υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο. «Αποδοκιμαστέα λοιπόν, είναι η νομοθετική επιλογή να μην ενσωματωθούν οι νέες διατάξεις στον ισχύοντα νόμο 2971/2001 ή ακόμα καλύτερα σε έναν ευρύτερο κώδικα για την παράκτια ζώνη. Δημιουργείται πολυνομία και το νομικό πλαίσιο γίνεται ιδιαίτερα δυσχερές για τη συντριπτική πλειονότητα των αρμόδιων οργάνων που θα εφαρμόσουν τις διατάξεις του» είπε.
Εξάλλου, ο κ. Φωτόπουλος παρατήρησε ότι δεν προτείνονται τρόποι για την προστασία της παράκτιας ζώνης από την κλιματική αλλαγή. Για τις αυξήσεις στο επίδομα γέννησης, είπε ότι αυτό δεν μπορεί να εκχωρείται αδιακρίτως και σε αλλοδαπούς. Υποστήριξε πως η κυβέρνηση ευελπιστεί πως με τη διαγραφή δανείων προς τους στενούς συγγενείς των θυμάτων των Τεμπών θα φιμώσει την αλήθεια, θα άρει την ευθύνη της για το πολύνεκρο δυστύχημα και θα πετύχει την ατιμωρησία. Για την επιστροφή ειδικού φόρου κατανάλωσης πετρελαίου στους αγρότες, υποστήριξε πως δεν επιλύει ουσιαστικά το πρόβλημα, απλά χρησιμοποιείται ως προσωρινό μέτρο προκειμένου να κατευνάσει τους αγρότες και τις απειλές για μπλόκα.
Νέα Αριστερά
Η ειδική αγορήτρια της Νέας Αριστεράς, Πέτη Πέρκα, ανέφερε πως ο αιγιαλός είναι ένα βαρύ νομοσχέδιο και απαιτεί διαβούλευση με όλα τα συναρμόδια υπουργεία και φορείς, για μεγάλο χρονικό διάστημα, ώστε να καλυφθούν όλες οι σχετικές περιπτώσεις. Το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου συντάχθηκε μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα τριών-τεσσάρων μηνών, εξαιρετικά μικρό για ένα τόσο σημαντικό νομοσχέδιο. Στην πραγματικότητα, ο νόμος 2971/2001 διατηρείται τροποποιούμενος. Δεν είναι όμως, σαφές, ποιες διατάξεις του τροποποιούνται, από τη στιγμή, που δεν υπάρχει καμία αναφορά στα τροποποιούμενα άρθρα. Έχουμε, λοιπόν πολυνομία αντί για κωδικοποίηση, με αποτέλεσμα να γίνεται όλο και πιο δυσνόητο και ακατανόητο το νομικό πλαίσιο που διέπει τον αιγιαλό και την παραλία.
Στο πλαίσιο αυτό, η κα Πέρκα υποστήριξε πως ο σκοπό του νομοσχεδίου είναι μάλλον παραπλανητικός. Παρατήρησε πως η έλλειψη συνεκτικού σχεδίου δράσης για τη «βαριά βιομηχανία της χώρας» – τον τουρισμό – οδηγεί την κυβέρνηση σε εκπτώσεις που επηρεάζουν την κοινοχρησία του αιγιαλού και την πρόσβαση των πολιτών σε αυτό. Υποστήριξε πως το μοντέλο ανάπτυξης που προσδοκά η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, είναι το χιλιοφορεμένο μοτίβο, δηλαδή «τουρισμός, ακίνητα, οικοδομή». Το ζήτημα των ελεύθερων χώρων δέχεται τεράστιο πλήγμα από την κυβέρνηση αυτή, ήδη από την προηγούμενη τετραετία. Το δείγμα του αιγιαλού δεν είναι μικρό, είναι συμπληρωματικό της αντίληψης υπέρ της εκμετάλλευσης. Παράλληλα, είπε η βουλευτής, ο άλλος στόχος της κυβέρνησης είναι να περιορίσει τις επιτυχίες του «κινήματος της πετσέτας». Τέλος, υπογράμμισε πως στο νομοσχέδιο δεν λαμβάνονται πουθενά υπόψιν οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής για την προστασία της παράκτιας ζώνης.
«Σπαρτιάτες»
Ο ειδικός αγορητής των «Σπαρτιατών», Αθανάσιος Χαλκιάς, χαρακτήρισε το σχέδιο νόμου «πολυνομοσχέδιο», καθώς δεν αφορά μόνο ένα ζήτημα αλλά πολλά, και μάλιστα διαφορετικών υπουργείων. Χαιρετίζουμε, είπε, την απόφαση για εξορθολογισμό του ισχύοντος καθεστώτος επί της αρχής. Ίσως τώρα να σταματήσουμε να βλέπουμε τα απαράδεκτα φαινόμενα που μάστισαν τις ελληνικές παραλίες τα προηγούμενα χρόνια, με επαγγελματίες να έχουν καταλάβει ολόκληρη την παραλία με ξαπλώστρες και ομπρέλες, για τις οποίες χρέωναν υπέρογκα ποσά. Ας ελπίσουμε ότι φέτος θα καταλαγιάσει το κίνημα τις ξαπλώστρας, που ήταν και είναι ένα δίκαιο αίτημα των Ελλήνων πολιτών. Η ελεύθερη χρήση του παραθαλάσσιου χώρου αποτελεί δικαίωμα των πολιτών ενός κράτους διεθνούς φήμης, για τις παραλίες και τα ειδυλλιακά τοπία του. Ωστόσο προκύπτουν ερωτήματα αναφορικά με τα οφέλη των δήμων, που μέχρι πρότινος ήταν οι εκτελεστές των αντίστοιχων διαγωνισμών. Τέλος, ο βουλευτής ζήτησε να αποσαφηνιστούν ορισμένα άρθρα, όπως και ατέλειες σχετικά με τις φορολογικές διατάξεις.
ΝΙΚΗ
Ο ειδικός αγορητής της «Νίκης», Ανδρέας Βορύλλας, είπε πως θεωρούμε ότι πρόκειται για μία ακόμη αποτυχία του κράτους να ρυθμίσει επί δεκαετίες, με μόνιμο και σταθερό τρόπο, το ζήτημα της οριοθέτησης του αιγιαλού και της παραλίας. Εκτίμησε πως η Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου δεν μπορεί εντός δύο μηνών που ξεκινάει η τουριστική περίοδος, να παραχωρήσει τμήματα αιγιαλού όλης της χώρας χωρίς πρότερη εμπειρία των τοπικών συνθηκών. «Δεν γνωρίζουμε πότε η ηλεκτρονική πλατφόρμα θα είναι έτοιμη και πότε οι αρμόδιοι υπάλληλοι και λοιποί ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να την χρησιμοποιήσουν» εκτίμησε. Επίσης ο κ. Βορύλλας θεώρησε ότι το νομοσχέδιο θα έπρεπε να είχε κατατεθεί τον Νοέμβριο, ίσως και νωρίτερα, ώστε να έχουνε τον απαιτούμενο χρόνο οι εμπλεκόμενοι φορείς να προετοιμαστούν καταλλήλως και να εναρμονιστούν με το νέο νομικό πλαίσιο. «Οι παραλίες της πατρίδας μας, είναι πηγή πλούτου. Το μόνο που χρειάζονται, είναι να είναι καθαρές, προσβάσιμες σε όλους τους τουρίστες μας και την πλειοψηφία των Ελλήνων και είναι κρίμα η κυβέρνηση να παρασύρεται από τις υπερβολές του ύποπτου κινήματος της ‘πετσέτας’» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Πλεύση Ελευθερίας
Ο ειδικός αγορητής της Πλεύσης Ελευθερίας, Αλέξανδρος Καζαμίας, ανέφερε ότι κεντρικό ζήτημα του νομοσχεδίου, είναι αν πράγματι επιτυγχάνει μία βιώσιμη ισορροπία ανάμεσα στους αναπτυξιακούς και στους οικολογικούς στόχους. Η Πλεύση Ελευθερίας – σημείωσε – ως κόμμα της αριστεράς που αγωνίζεται για την προστασία του περιβάλλοντος και της κακοποιημένης φυσικής ομορφιάς της πατρίδας μας, θεωρεί ότι οι ρυθμίσεις που εισάγει το νομοσχέδιο διέπονται από μία ξεκάθαρη προτεραιότητα, που δεν είναι άλλη από την εμπορική εκμετάλλευση του αιγιαλού και των παραλιών, ή αλλιώς την κερδοφόρα επιχειρηματικότητα, ενώ η προστασία του περιβάλλοντος και της φυσικής ομορφιάς του τόπου μας επιδιώκεται μόνο στον ελάχιστο δυνατό βαθμό. Δηλαδή, τόσο όσο χρειάζεται για να συνεχίσουν να πηγαίνουν οι τουρίστες στις παραλίες μας στο μέλλον και να ξοδεύουν και άλλα χρήματα.
«Με λίγα λόγια, η οικολογική βιωσιμότητα κατά την άποψή μας, δεν επιδιώκεται ως σοβαρή προτεραιότητα καθαυτή, αλλά μόνο ως δευτερεύων στόχος, που δεν αποβλέπει στην προστασία των βιοτόπων, στην καθαριότητα και στη φυσική ομορφιά ως τελικών σκοπών, αλλά τα βλέπει ως μέσα – στον βαθμό που η φαινομενική προστασία τους θα επιτρέπει και στο μέλλον την εμπορική εκμετάλλευση του αιγιαλού και των παραλιών. Το νομοσχέδιο, επομένως, ενδιαφέρεται για τη βιωσιμότητα και τη φυσική ομορφιά του αιγιαλού μέσα από μια στενή, καθαρά επιχειρηματική αν θέλετε, νεοφιλελεύθερη εμπορική νοοτροπία, και όχι μέσα από μία περιβαλλοντικά προσδιορισμένη και συνειδητοποιημένη αντίληψη. Γι’ αυτό ακριβώς το νομοσχέδιο έρχεται στη Βουλή από το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και όχι όπως θα κάναμε εμείς για παράδειγμα, μέσα από το υπουργείο Περιβάλλοντος. Η επιλογή αυτή είναι ενδεικτική, ή πιο σωστά αποκαλυπτική» ανέφερε μεταξύ άλλων ο ειδικός αγορητής της Πλεύσης Ελευθερίας.
ΠΗΓΗ: ΑΠΕ ΜΠΕ